Błędy młodych kierowców

wypadki i błędy młodych kierowców

Błędy młodych kierowców związane są z łamaniem elementarnych zasad wpływających na bezpieczeństwo, technikę jazdy i przepisy ruchu drogowego.

Wielu młodych mężczyzn bagatelizuje pasy bezpieczeństwa i nie zapina ich. Część młodych kierowców nie widzą sensu zapinania pasów na krótkich dystansach.Zdarzają się też tacy którzy nie zapinają ich w ogóle. Należy pamiętać, że wiele wypadków ma miejsce właśnie w mieście przy niedużych prędkościach rzędu 20–30 km/h. Z pozoru niegroźne zderzenie może przyczynić się do poważnego w skutkach urazu. Zapięte pasy, działając wspólnie z poduszką powietrzną, redukują ryzyko śmierci do 50%. Z kolei niezapięcie pasów może skończyć się również tym, że wylecimy przez przednią szybę i doznany obrażeń śmiertelnych. Młodość rządzi się swoimi prawami, warto jednak redukować błędy młodych kierowców.

W obowiązku kierowcy leży dopilnowanie żeby pasażerowie których przewozi zapięli pasy i wyregulowali zagłówki (szczególnie z tyłu samochodu). Często osoby podróżujące na tylnej kanapie uważają że miejsca za kierowcą są bezpieczniejsze i pasy nie są im potrzebne. To kompletny absurd, brak świadomości i wyobraźni drogowej. Niezapięci pasażerowie siedzący na tylnej kanapie są nie tylko tak samo narażeni na obrażenia jak osoby siedzące z przodu, ale też są dla nich poważnym zagrożeniem. W czasie zderzenia pasażerowie na tylnej kanapie mogą bezwładnie uderzyć w przednie siedzenia (a dokładniej w ich oparcie), łamiąc je i powodując poważne obrażenia siedzących na nich pasażerów, niekiedy nawet ze skutkiem śmiertelnym.

Głośna muzyka podczas jazdy.

Podczas prowadzenia auta młodzi kierowcy często słuchają głośno muzyki, co również odbija się na bezpieczeństwie. Głośna muzyka rozprasza uwagę oraz zagłusza dobiegające z zewnątrz auta dźwięki. Przez głośną muzykę można nie słyszeć nadjeżdżającej karetki, pociągu, motocykla, wyprzedającego samochodu lub dźwięku nagłego hamowania innego pojazdu. W takich sytuacjach nietrudno o wypadek, informacja o zagrożeniu dociera później więc kierowca ma mniej czasu na działanie i manewry defensywne (obronne).

Kolejny często powielany błąd to niewłaściwe trzymanie koła kierownicy. Według prawidłowych wzorców ręce powinny być trzymane na kierownicy w pozycji „za piętnaście trzecia”. Natomiast podczas skręcania musimy w taki sposób kręcić kierownicą tak żeby nie krzyżować rąk.

Błędy młodych kierowców pojawiają się podczas wykonywania manewru wyprzedzania. Po pierwsze, podjeżdżają zbyt blisko pojazdu poprzedzającego, przez co każde niespodziewane hamowanie pojazdu, który ma zostać wyprzedzony, może doprowadzić do wjechania w jego tył. Po drugie kierowcy jeszcze przed rozpoczęciem tego manewru zapominają spojrzeć w lusterko, co również może mieć katastrofalne skutki.

Podstawowe błędy młodych kierowców mogą mieć przykre konsekwencje dla zdrowia a nawet życia.

Ponadto młodzi znacznie częściej wyprzedają w miejscach niedozwolonych: przed wzniesieniami, w tunelach, na zakrętach, zakładając w ciemno że z naprzeciwka nic nie jedzie. Podejmowanie takiego ryzyka prędzej czy później kończy się zderzeniem czołowym. Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych również jest nagminnym problemem. Niektórzy kierowcy uważają, że skoro przed przejściem zatrzymał się samochód, a nikt przez nie nie przechodzi, to trzeba go jak najszybciej wyminąć i wyprzedzić. W niektórych przypadkach osoba wchodząca na przejście może nie być jeszcze widoczna (zwłaszcza po zmierzchy), a wtedy taki manewr zwykle kończy się potrąceniem.

Wymuszanie pierwszeństwa i nieprzestrzeganie zasady ograniczonego zaufania to błędy młodych kierowców wynikające z braku dostatecznej uwagi i doświadczenia. Kierowcy z niewielkim stażem na nowych dla nich skrzyżowaniach nie mają pewności odnośnie pierwszeństwa przejazdu. W takiej sytuacji o wymuszenie i kolizję bardzo łatwo. Z drugiej strony fakt, że na skrzyżowaniu ma się pierwszeństwo, nie upoważnia do wjechania na nie bez obserwacji innych uczestników ruchu.

Nieczytelne sygnalizowanie.

Kierunkowskazy służą do sygnalizowania zamiaru skrętu, a nie samego manewru skrętu. Niektórzy zdają się jednak o tym nie pamiętać i włączają je w trakcie albo w końcowej fazie wykonywania tego manewru. Istnieją kierowcy (zazwyczaj w dużych miastach) którzy nie używają kierunkowskazów podczas jazdy slalomem między innymi uczestnikami ruchu. Uważają, że odpowiednio szybko uda im się wyprzedzić kilka pojazdów. W mniejszych miejscowościach są kierowcy, którzy wychodzą z założenia, że i tak wszyscy miejscowi wiedzą dokąd jadą i gdzie zazwyczaj skręcają, więc nie muszą tego sygnalizować (ponieważ większość się zna).

Wspólny samochód.

Młody kierowca oraz jego rodzic powinni wiedzieć, że jeśli wspólnie użytkują samochód odpowiedzialność za samochód jest zbiorowa. Zatajenie informacji o użytkowaniu pojazdu przez niedoświadczonego kierowcę może mieć skutki prawne. Kiedy syn lub córka spowoduje zdarzenie drogowe a ubezpieczyciel nie został wcześniej poinformowany o użytkowaniu samochodu przez innego kierowcę (deklaracja przy podpisywaniu polisy), odszkodowanie może zostać wypłacone w obniżonej wysokości. Obniżka jest kwestią indywidualną dla danej firmy ubezpieczeniowej. Średnio jest to około 20%. Warto więc zajrzeć do ogólnych warunków umowy by mieć świadomość ile może nas kosztować oddanie kluczyków własnemu dziecku. Niestety ekonomia pokazuje że błędy młodych kierowców mogą być dużym obciążeniem dla portfela.

Polski Event oferuje szkolenia dla młodych kierowców podczas których demonstrowana jest fizyka samochodu. Głównymi obszarami są: droga hamowania w zależności od prędkości, rozkład masy, optymalizowanie toru jazdy i prawidłowa pozycja za kierownicą. Organizacja szkolenia odbywa się dzięki specjalnej mobilnej płycie poślizgowej. Moduły szkoleniowe są dostosowane chronologicznie do poziomu kursanta, dzięki czemu poprawa umiejętności i przyswajanie wiedzy następuje w sposób chronologiczny i systematyczny. Wysoka efektywność szkolenia i autorskie programy pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów.

Test kierowcy.

Kierowca może sprawdzić swoje możliwości reakcji za kierownicą i porównać je z innymi. Refleksomierz Simflex, czyli urządzenie do treningu i pomiaru refleksu oblicza za pomocą algorytmu średni czas reakcji. Istnieje możliwość sprawdzenia wpływu alkoholu na czas reakcji. Do przeprowadzenia takiego doświadczenia przydadzą się alkogogle czyli wirtualne procenty które otępiają widzenie kierowcy.

Prewencyjnym urządzeniem jest symulator zderzeń na którym kierowca sprawdza odczucia podczas zderzenia czołowego z prędkością 10 km/h. Przeciążenie które działa na kierowce podczas takiej symulacji pozwala wyobrazić sobie ogromną siłę bezwładności która wydziela się podczas wypadku. Opisane moduły i symulatory to tylko niektóre pozycje z oferty firmy. Wszelkie działania i usługi firmy służą ku poprawie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.