Droga hamowania

droga hamowania

Wydłużona droga hamowania

Droga hamowania samochodu jest uzależniona od różnych czynników, żeby nasze auto lepiej wytracało prędkość, należy wiedzieć co ma decydujący wpływ na zatrzymanie.

Czy zatrzymanie pojazdu to trudna sprawa?

Nowoczesne samochody dużo łatwiej rozpędzić niż wyhamować, dla przykładu do zatrzymania przeciętnego samochodu średniej klasy z 200 km/h potrzeba znacznie więcej energii niż moc silnika zamontowanego. Dla przykładu żeby zatrzymać Forda Focusa niezbędne jest wytworzenie 400 KM podczas gdy przeciętna moc silnika to ok. 100 KM.

Najważniejsze czynniki decydujące o długości drogi hamowania:

  • Stan i rodzaj układu hamulcowego. W zależności od rozwiązań zastosowanych w układzie hamulcowym pojazdu, inna będzie jego droga hamowania. Przeciętne auta kompaktowe są wyposażone w stalowe tarcze hamulcowe o średnicy ok. 280-300 mm. Ich droga hamowania ze 100 km/h kształtuje się poziomie ok. 36-42 m (w zależności od modelu). Auta sportowe ze względu na wysokie osiągi, posiadają zaawansowane układy hamulcowe. Wykorzystywane w ich budowie znacznie większe, wentylowane i nacinane tarcze o średnicy ok. 330-420 mm, często ceramiczne, zdecydowanie lepiej pracujące w wysokich temperaturach (trudniej je przegrzać). Dzięki temu przy wielokrotnych próbach hamowania z prędkości 100 km/h , potrafią zatrzymać sportowy samochód na dystansie ok. 32-36 m. Oprócz rodzaju zastosowanych hamulców, istotny jest także stan ich okładzin ciernych oraz jakość płynu hamulcowego. Nawet najlepsze hamulce nie pomogą, jeśli użytkownik auta nie będzie kontrolował stopnia zużycia tych elementów.

  • Stan amortyzatorów. Kolejnym czynnikiem, który wpływa na długość drogi hamowania samochodu to stan amortyzatorów. Oprócz utraty stabilności auta, jaką powodują zużyte amortyzatory, ich wyeksploatowanie w sposób bezpośredni przekłada na się na drogę hamowania. Jeśli ich zużycie kształtuje się na poziomie 50%, dystans niezbędny do całkowitego zatrzymania samochodu z prędkości 50 km/h, może wydłużyć się o około 2 metry. Istotny jest skok oraz stopień tłumienia amortyzatorów. Twardsze zapewniają krótszą drogę hamowania (pod warunkiem, że nawierzchnia, po której porusza się pojazd jest równa)

  • Rodzaj i stan ogumienia. Na długość drogi hamowania w sposób bezpośredni wpływa rodzaj oraz stan opon, w które wyposażony jest samochód. Opony zimowe jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są do eksploatacji w temperaturze ujemnej lub bliskiej zeru na nawierzchniach zaśnieżonych, częściowo oblodzonych. Ich wykorzystanie latem, ze względu na skład mieszanki i budowę nie jest zalecane. Wg specjalistów z ADAC, auto wyposażone w opony zimowe, przy próbie hamowania z prędkości 100 km/h potrzebuje do pełnego zatrzymania dystansu o 16 metrów większego niż na oponach letnich (podobna sytuacja ma miejsce w przypadku opon letnich wykorzystywanych zimą). Oprócz rodzaju opon ważny jest ich stan, gdyż prawdopodobieństwo pojawienia się zjawiska aquaplaningu („poduszki wodnej” wytworzonej na styku opony z podłożem) wzrasta wraz ze zmniejszaniem się głębokości bieżnika opony. Im bardziej jest ona zużyta, tym bardziej rośnie ryzyko zarówno wpadnięcia samochodu w poślizg jak i wydłużenia jego drogi hamowania, ze względu na brak pełnej przyczepności kół do nawierzchni.

  • Rodzaj nawierzchni po której porusza się pojazd jest istotny przy ocenie długości drogi hamowania. O szybkości wytracania prędkości przez pojazd decydują m.in. opory toczenia i siła tarcia wytworzona pomiędzy oponą auta a podłożem. Najwyższy współczynnik przyczepności opony do jezdni posiada suchy beton (0,8-1), trochę niższy jest on w przypadku suchej nawierzchni asfaltowej (0,7-0,8). Warto zauważyć, że nawierzchnia wykonana z kostki bazaltowej nawet gdy jest sucha, zapewnia niższą przyczepność niż mokra nawierzchnia betonowa(0,6-0,7 wobec 0,6-0,8 betonu). Jednak oprócz rodzaju materiału z którego wykonana jest nawierzchnia, decydujący wpływ na szybkie wytracanie prędkości pojazdu ma temperatura otoczenia oraz to czy na drodze zalega śnieg bądź lód. W przypadku drogi zaśnieżonej, średnia długość drogi hamowania wydłuża się dwukrotnie, a gdy dodatkowo pokryje ją warstwa lodu, nawet kilkakrotnie.

  • Masa pojazdu. Mimo że wzór na drogę hamowania nie uwzględnia masy pojazdu, to jednak jest to parametr decydujący o jej długości. Im większa jest masa samochodu, tym bardziej obciążony zostaje układ hamulcowy, szczególnie ten znajdujący się na przedniej osi. Wzrost masy powoduje, że przednie tarcze i klocki muszą wykonać większą pracę by zatrzymać auto, przez co ulegają szybszemu rozgrzaniu. Jeśli nie zostaną w odpowiednim czasie schłodzone mogą ulec przegrzaniu, czego efektem jest tzw. „miękki” pedał hamulca. Gdy dopuścimy do takiej sytuacji, auto nie będzie w stanie efektywnie wytracić swej prędkości. Należy o tym pamiętać zwłaszcza, jeśli zamierzamy poruszać się mocno obciążonym autem po aglomeracji miejskiej z licznymi skrzyżowaniami i sygnalizacją świetlną. Szczególną uwagę należy zachować podczas jazdy w terenie górzystym, podczas pokonywania serpentyn i długich zjazdów.

  • Prędkość. O drodze hamowania decyduje przede wszystkim prędkość, z jaką porusza się samochód. To ona ma kluczowy wpływ na wszystkie inne wyżej wymienione czynniki stanowiące składowe długości drogi hamowania. Wraz ze wzrostem prędkości rośnie pęd pojazdu, przez co zwiększeniu musi ulec siła z jaką układ hamulcowy zadziała na opony. Ogumienie musi charakteryzować się zwiększonymi parametrami by jak najefektywniej pracować na granicy ich przyczepności do nawierzchni. Jeśli prędkość auta będzie za duża w stosunku do możliwości zarówno hamulców, opon jak i rodzaju nawierzchni po której się porusza, auto ulegnie poślizgowi a droga hamowania ulegnie wydłużeniu. Należy pamiętać, że droga hamowania i energia zderzenia rosną szybciej niż prędkość. Dwukrotny wzrost prędkości to czterokrotne wydłużenie drogi hamowania i takie samo zwiększenie energii zderzenia.

  • Doświadczenie i umiejętności kierowcy. Istotnym czynnikiem decydującym o drodze hamowania samochodu są umiejętności i doświadczenie prowadzącego go kierowcy. Dobry kierowca potrafi szybciej oszacować sytuacje na drodze i lepiej zareagować na potencjalne niebezpieczeństwo. Krótszy czas reakcji to krótsza droga hamowania. Przeciętny kierowca legitymuje się czasem reakcji na poziomie 1,5 sekundy od chwili zauważenia zagrożenia. Oznacza to, że poruszając się autem z prędkością 70 km/h zanim zareaguje, zdąży przebyć drogę prawie 30 metrów. Do podanej odległości należy dodać deklarowaną przez producenta drogę hamowania auta. 

Wpływ amortyzatorów na drogę hamowania

Podczas hamowania dochodzi do tzw. nurkowania przodu co pogarsza pracę hamulców. Sprawne amortyzatory potrafią zminimalizować to niekorzystne zjawisko. W normalnych warunkach drogowych bardzo często nawierzchnia jest nierówna i podczas hamowania koło musi wybierać nierówności. Sprawne amortyzatory pozwalają oponie utrzymywać ciągły kontakt z drogą, podczas gdy przy zużytych amortyzatorach koło podskakuje. Przy hamowaniu z 80 km/h zużyte amortyzatory mogą spowodować wydłużenie drogi hamowania nawet o kilka metrów. Instruktorzy techniki jazdy zalecają wymianę amortyzatorów gdy ich żywotność sięga 30-40%.

Szkolenia z bezpiecznej jazdy opierają się na manewrach hamowania

Jeżeli chcecie poznać techniki hamowania i ich wpływ na drogę zatrzymania to zapraszamy na szkolenia z bezpiecznej jazdy organizowane przez firmę Polski Event. Instruktorzy bezpiecznej jazdy podczas ćwiczeń i treningów poprawią umiejętności każdego kierowcy wykorzystując najnowsze urządzenie mobilne o nazwie mobilna płyta poślizgowa. Zajęcia z bezpiecznej jazdy realizowane w dowolnym miejscu dzięki mobilnym symulatorom edukacyjnym takim jak: symulator dachowania, symulator zderzeń, symulator wystrzału poduszki powietrznej, symulator refleksu, symulator przeciążeń, alkogogle i inne.