Jazda w deszczu

aquaplaning czyli jazda w deszczu

Jazda w deszczu najtrudniejsza na początku

Największym zagrożeniem dla kierowców jest początek opadów deszczu, a dokładniej pierwsze jego minuty. Zalegające na drodze zanieczyszczenia: kurz, olej, brud, paliwo, smar miesza się w wodą tworząc śliską i niebezpieczną powłokę. Im dłuższa przerwa od ostatniego opadu, tym więcej zabrudzeń zbiera się na jezdni a powłoka w kontakcie z wodą będzie bardziej śliska. Padający deszcz powoduje częściowe wypłukiwanie śliskiej mazi, przez co z każdą minutą opadów zwiększa się przyczepność opon. Bezpieczny kierowca powinien mieć w nawyku obniżenie prędkości i zachowanie szczególnej ostrożności,  kiedy na szybę samochodu spadną pierwsze krople opadu. Jazda w deszczu zaczyna się od obserwacji drogi i myślenia.

Długotrwałe opady powodują zaleganie wody w koleinach i pojawianie się kałuż. Woda gromadzi się najczęściej na nierównościach i uszkodzonych fragmentach drogi. Miejsca te są potencjalnie niebezpieczne, ponieważ nie widzimy co znajduje się pod powierzchnią wody. Przejeżdżając przez kałuże należy obniżyć prędkość, a jeśli kałuża jest dużych rozmiarów należy mieć na uwadze możliwość zatrzymania samochodu, by woda nie zalała wiązek elektrycznych pojazdu. Jeśli to tylko możliwe unikaj przejeżdżania przez kałuże omijając je na drodze.

Technika jazdy w deszczu

Deszcz nie tylko wpływa niekorzystnie na widoczność ale również na drogę hamowania. W stosunku do suchej nawierzchni, droga hamowania może wydłużyć się nawet dwukrotnie. Dzieje się tak przez obniżoną przyczepność opony do podłoża oraz mokre elementy cierne układu hamulcowego. Nowoczesne samochody klasy premium podczas deszczu samoczynnie osuszają klocki i tarcze, przez okresowe pulsowanie w układzie hamulcowym. Jeśli nie masz takiego rozwiązania w swoim samochodzie, możesz samodzielnie od czasu do czasu nacisnąć delikatnie hamulec. Takim sposobem osuszysz elementy cierne układu i zwiększysz efektywność hamowania. Deszczowa aura niekorzystniej wpływa na bębnowy układ hamulcowy niż tarczowy. Wiele samochodów miejskich posiada wciąż na tylnej osi układ bębnowy dlatego warto korzystać z powyższej zasady.

Kiedy pada deszcz unikaj jazdy za pojazdami o dużych gabarytach oraz ostrożnie je wymijaj. Duże opony ciężarówek i autobusów odprowadzają spod kół ogromne ilości wody, która może znaleźć się na szybkie twojego samochodu. Nawet jeśli pojazd przejeżdżający z naprzeciwka pojazd wyrzuci na twoją szybę dużą ilość wody, staraj się utrzymać na kierownicy właściwy tor jazdy i nie zamykaj oczu nawet na sekundę.

Zwiększając prędkość jazdy w deszczu, rośnie ryzyko pojawienia się aquaplaningu do którego dochodzi podczas przejeżdżania przez wodę (kałużę). Kiedy bieżnik opony nie nadąży odprowadzać wody spod kół, pojawia się klin wodny między podłożem a oponą. W takiej sytuacji koło chwilowo nie ma kontaktu z podłożem. Kierowca powinien zadbać o to by jego bieżnik miał co najmniej 3-4 mm wysokości, a podczas jazdy w deszczu ograniczyć prędkość. W przypadku pojawienia się aquaplaningu, należy trzymać kierownicę pewnym chwytem i utrzymać koła we właściwym kierunku jazdy. Nie należy wykonywać gwałtownych skrętów, ponieważ można pogorszyć sytuacje i znaleźć się poza jezdnią. Dopuszczalne jest hamowanie w celu obniżenia prędkości i odzyskania przyczepności.

Jazda w deszczu a jakość prowadzenia pojazdu

Padające krople deszczu na szybę samochodową rozmazują obraz i ograniczają widoczność co wydłuża czas reakcji kierowcy aż o 42%. Przeciętna reakcja kierowcy wynosi 1 sekundę, więc w warunkach deszczowych wzrasta ona do 1,42 s! Do badania wykorzystaliśmy refleksomierz Simflex, który pozwala na sprawdzenie czasu reakcji kierowców w poszczególnych sytuacjach. Wynik testu mówi sam za siebie: deszczowa pogoda znacząco pogarsza jakość prowadzenia pojazdu. Im trudniejsze warunki pogodowe, tym trudniej będzie uniknąć zagrożenia na drodze. Mając na uwadze wyżej opisane doświadczenie, powinieneś w deszczu doliczyć co najmniej 0.5 sekundy dodatkowego odstępu od poprzedzającego samochodu. Zadbaj o to by mieć czas i miejsce na hamowanie awaryjne czy bezpieczne zatrzymanie pojazdu.

Życzymy Wam szerokiej drogi w każdy warunkach pogodowych!