Napinacz pasów

napinacz pasów bezpieczeństwa

Napinacz pasów bezpieczeństwa

Napinacz pasów jest elementem bezpieczeństwa biernego w samochodzie. Oznacza to, że napinacz działa dopiero w momencie pojawienia się wypadku. System napinacza ma za zadanie doprowadzić do ścisłego przylegania pasów do ciał podróżnych i zapewnić prawidłowe ich ułożenie w fotelach, zanim zostaną aktywne poduszki powietrzne. Więcej o poduszkach możesz przeczytać w artykule: Poduszki bezpieczeństwa. Napinacz pasów ma większą czułość działania, dlatego zostaje aktywowany przy niższych wartościach progowych. Może dojść do sytuacji kiedy podczas niewielkiej stłuczki uruchomione zostaną napinacze, a poduszki powietrzne nie wystrzelą.

Producenci samochodów montują mechaniczny oraz gazowy napinacz pasów bezpieczeństwa. Mechaniczny napinacz jest zbudowany z napiętej sprężyny śrubowej umieszczonej w tubie o długości około 50 cm. Montowany jest wzdłuż w dolnej części fotela od strony środka pojazdu. W momencie kolizji sprężyna zostaje zwolniona uwalniając zmagazynowaną energię. W efekcie ściągany jest do tyłu punkt zapięcia pasa, a jego dociągnięcie wynosi zwykle około 10 cm. Niektóre mechaniczne napinacze wykorzystują sprężyny spiralne, umieszczone w elementach z których rozwijane są pasy. Kiedy nastąpi kolizja sprężyna jest zwalniana, a pas zaczyna być nawijany na rolkę z której był uprzednio rozwinięty.

Napinacze gazowe zwane też pirotechnicznymi działają na podobnej zasadzie co poduszki powietrzne. W ich skład wchodzi zespół zapłonowy, generator gazu oraz tłok w cylindrze o długości kilkunastu cm. Gazowe napinacze pasów montowane są w dolnej części fotela od środka pojazdu. W momencie wystąpienia kolizji uruchomiony zostaje element pirotechniczny. Energia rozprężających się gazów przesuwa tłok w cylindrze, powodując ściąganie do tyłu punktu zapinania pasa. Zwykle jest sygnalizowane przez wyciągnięcie specjalnego żółtego kawałka materiału z zaczepu napinanego pasa.

Napinacz pasów uniemożliwia wyjście z kabiny

Podczas niektórych wypadków miały miejsce sytuacje w których nie można było odpiąć pasów, a podróżujący został uwięziony w samochodzie. Przyczyną było zbyt mocne napięcie pasów bezpieczeństwa, powodujące niemożliwość zwolnienia blokady. Z czasem problem uwięzionego człowieka po wypadku z powodu pasa został wyeliminowany. Nowe systemy napinaczy pasów bezpieczeństwa o konstrukcji pirotechnicznej, posiadają specjalny układ otwierania zapięcia przy zablokowanej rolce. Układ posiadający bezpieczne odpięcie wyposażony jest w specjalne plastikowe zawory, które są przepalane po odpaleniu materiału pirotechnicznego przez gorące gazy. Zawory zostają stopione w czasie około 1 sekundy. Dzięki wytopionym otworom gaz w cylindrze napinacza wydostaje się na zewnątrz zwalniając nacisk na tłok. Takie rozwiązanie umożliwia przesunięcie zaczepu pasa czyli jego poluźnienie. Mechaniczne napinacze pasów pozostają rozprężone po kolizji cały czas napinając pasy. W takiej sytuacji najczęściej trzeba przeciąć pas bezpieczeństwa żeby wyciągnąć człowieka.

Szybkość napinaczy pasów

Napinacz pasów bezpieczeństwa działa bardzo szybko (zanim kierowca i pasażerowie zdążą się zorientować) Najszybciej działa pirotechniczny system napinaczy, ponieważ czas działania ma porównywalny do poduszek powietrznych. Podczas przygotowania do jazdy warto dociągnąć pas tak żeby przylegał do ciała. Jeśli pas będzie nadmiernie luźny to podczas zadziałania napinaczy pasów może dojść do uderzenia o ciało. Siła uderzenia może być na tyle duża że połamie żebra, posiniaczy tułów lub skaleczy zaczepione o pas palce. Konieczne jest siedzenie z plecami wygodnie opartymi o fotel i z pasem bezpieczeństwa przylegającym blisko ciała. O pozycji za kierownicą warto przeczytać w poprzednim artykule: Przygotowanie do jazdy.

Wpływ napinaczy na bezpieczeństwo

Napinacz pasów jest ważnym elementem bezpieczeństwa – na szkoleniach z bezpiecznej jazdy można dowiedzieć się o nim więcej. Firma Polski Event posiada symulator zderzeń, na którym można sprawdzić działanie pasów podczas kolizji. Stłuczka przy prędkości 8 km/h wywołuje nieprzyjemne dla uczestnika przeciążenie, wpływając na jego świadomość i zwracając uwagę na obniżenie prędkości jazdy. Innym wypadkiem kiedy napinacze pasów mogą uratować ludzi to dachowanie. Specjalny symulator dachowania umożliwia bezpieczny trening podczas rolowania samochodu, a nawet wychodzenie z pojazdu który pozostał do góry kołami. Największe przeciążenie możliwe jest przy pomocy najszybszego urządzenia w firmie. Symulator przeciążeń to sprzęt na którym trenują najwybitniejsi kierowcy i piloci. Inwestycja w szkolenie lub event bezpieczeństwa jest bezwartościowym dobrem, ponieważ zdrowie i życie każdego uczestnika ruchu jest najcenniejszym darem życia. Polski event zaprasza na profesjonalne szkolenia z bezpiecznej jazdy oraz organizacje imprez o tematyce bezpiecznej drogi.