Omijanie przeszkody

Omijanie pieszego

Omijanie przeszkody na drodze.

Każdorazowo podczas jazdy za kierownicą należy zwracać uwagę na pieszych i zachować szczególną ostrożność kiedy zachodzi ryzyko ich nieoczekiwanego wtargnięcia na jezdnię. Pieszy może pojawić się nie tylko na oznakowanym przejściu ale na każdym odcinku drogi – szczególnie w terenie zabudowanym. Pieszym może być osoba dorosła lub dziecko przechodzące przez jezdnię w miejscu niedozwolonym. Stąd ograniczenie w obszarze zabudowanym podczas dziennej pory do 50 km/h. Uderzenie pieszego przez samochód jadący z taką prędkością przeżyje tylko co piąty przechodzień. Nawet jeśli będzie tym który przeżyje ucierpi znacznie jego zdrowie co będzie odczuwał do końca życia. Omijanie pieszego który wtargnął na drogę jest bardzo trudnym i ryzykownym manewrem.

Istnieje niepisana zasada stosowana podczas wtargnięcia pieszego na drogę wg której należy omijać pieszego za jego plecami – oczywiście kiedy jest możliwość takiego manewru. Kiedy pieszy popełni błąd i wejdzie przed samochód najtrudniejszym i ruchem jest dla niego cofnięcie się. Najczęściej pieszy przyspiesza kroku lub z wrażenia zatrzymuje się nieruchomo na kilka sekund. Jeśli pieszy znalazł się na środku drogi i jest możliwość ominięcia go z jednej lub drugiej strony, to warto wybrać wariant za jego plecami.

Omijanie zwierząt.

Zwierzęta najczęściej pojawiają się na drodze po zmierzchu czego nie każdy kierowca się spodziewa. Ryzyko zderzenia z leśną zwierzyną która stoi na pasie ruchu wymusza natychmiastową reakcję obronną. Na niecodzienną przeszkodę kierowca zwykle reaguje przez naciśnięcie na pedał hamulca. Kiedy do przeszkody mamy odpowiednią ilość miejsca a nawierzchnia jest przyczepna istnieje szansa zatrzymania przed zwierzęciem. W przypadku ryzyka bezpośredniego kontaktu ze zwierzęciem należy zastosować manewr obronny w postaci awaryjnego omijania przeszkody. W takiej sytuacji manewr powinien być poprzedzony hamowaniem, czym mniejsza prędkość tym większa szansa na powodzenie manewru oraz w razie pomyłki mniejsze skutki wypadku.

Samo omijanie też może być skuteczne jednak w razie pomyłki może mieć katastrofalne skutki z uwagi na wyższą prędkość zderzenia. Kierowca powinien z pełną siłą w nodze wciskać pedał hamulca a płynnym ruchem na kierownicy omijać przeszkodę. W większości przypadków nie ma potrzeby przekładania rąk na kierownicy trzymaną dwoma rękami. Jak prawidłowo operować kierownicą pisaliśmy wcześniej: Kręcenie kierownicą. Taki chwyt nazywany jest skrętem awaryjnym lub kartingowym. Skręt powinien być pewny, płynny i dokładny. Gwałtowny ruch lub nadmierny skręt obniża stateczność samochodu i powoduje poślizg. Sytuacje pojawiania się zwierzyny leśnej w okolicach jezdni można zapobiec poprzez odpowiednio dobraną prędkość oraz stosowanie się do znaków ostrzegawczych informujących o nich.

Omijanie dziur i nierówności.

Przeszkody w postaci dziur i nierówności są codziennością na polskich drogach. Kierowca może napotkać odcinek drogi o uszkodzonej nawierzchni. Ominięcie znacznej ilości dziur wymaga uwagi, czujności, zręczności i czucia samochodu. Kierowca po powinien hamować kiedy samochód wpadł już w dziurę lub nierówny odcinek. Dociśnięte przednie amortyzatory, chwilowo nie mają wolnej przestrzeni do tłumienia nierówności. W konsekwencji drgania przenoszone są na zawieszenie a układ jest nadmiernie eksploatowany. Kiedy kierowca za późno dostrzegł nierówności i nie zdąży wyhamować lepiej wjechać w nie na odpuszczonym hamulcu (tuż przed nierównością puszczamy hamulec). Dodatkowo można wcisnąć pedał sprzęgła które rozepnie napęd i nie będzie przenosiło bezpośrednich drgań na układ napędowy.

Awaryjne omijanie w bezpiecznych warunkach.

Podczas kursów doskonalenia techniki jazdy prowadzonych przez firmę Polski Event, można trenować omijanie przeszkody pod okiem instruktorów.  Trening odbywa się na sztucznej i nawodnionej nawierzchni która jest śliska w celu imitacji trudnych warunków drogowych. Ogromną zaletą sprzętu jest jego mobilność i realizacja szkolenia w dowolnym miejscu. Mobilna płyta ma wymiary 50 x 6 metrów i jest używana na utwardzonym podłożu. Dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu klient nie musi dojeżdżać kilkadziesiąt km do Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy.

Szkolenie z bezpiecznej jazdy u manewrów ochronnych warto wzbogacić o symulator dachowania lub zderzenia. Firma Polski Event oferuje wynajem symulatorów i organizację imprezy motoryzacyjnej lub dnia bezpieczeństwa.

  • Hello! I really like your blog! Continue to write more! Very interesting!