Oświetlenie pojazdu

oświetlenie pojazdu

Oświetlenie pojazdu kluczem do bezpieczeństwa

Często kierowcy narzekający podczas nocnych podróży na reflektory innych samochodów sami zapominają o kontroli własnego oświetlenia. Ten artykuł przypomni na co zwracać uwagę by oświetlenie pojazdu działało prawidłowo i nie utrudniało życia innym:

  • Pamiętaj o ustawieniu świateł. Jak wynika z przeprowadzonych badań tylko 36% kierowców sprawdza ustawienie reflektorów po każdej wymianie żarówki, ale aż 70% przyznaje, że podczas jazdy po zmroku najbardziej przeszkadzają oślepiające reflektory samochodów jadących z naprzeciwka. Po każdej wymianie żarówki należy skontrolować i w razie potrzeby skorygować ustawienie światła reflektora. Na zmianę pochylenia świateł może mieć wpływ jazda po nierównej nawierzchni, częste zamykanie maski silnika, ciągnięcie przyczepy oraz ciężki bagaż nieumiejętnie rozłożony. Ustawienie reflektorów najlepiej powierzyć specjalistom w warsztacie lub stacji diagnostycznej, którzy dysponują specjalnymi urządzeniami służącymi do pomiaru kąta nachylenia świateł.

  • Wymieniaj parami. Jeśli przepali się jedna z żarówek reflektorów to i tak powinno się wymienić dwie. Pierwszym argumentem jest trwałość żarówek która będzie porównywalna więc stara żarówka wkrótce też się przepali. Drugim jest różnica w barwie światła ponieważ nowa i używana żarówka będą prawdopodobnie świeciły inaczej. Podobna zasada obowiązuje w przypadku lamp ksenonowych gdzie różnica w barwie światła jest jeszcze bardziej widoczna. Samodzielna wymiana żarówek jest z reguły dość prosta choć bywają wyjątki (szczególnie w samochodach nowej generacji). W niektórych przypadkach nie obejdzie się bez wizyty w autoryzowanej stacji obsługi. Bardzo ważne żeby przy wymianie oświetlenia nie dotykać palcami bańki żarówki, badania pokazują że taka nieprawidłowa czynność ewidentnie skraca jej żywotność świecenia.

  • Kupując zwracaj uwagę na parametry. Wybierając żarówki warto odpowiedzieć sobie na pytanie co jest ważniejsze z perspektywy bezpieczeństwa – większa trwałość czy większa ilość światła. Warto zainwestować w bezpieczeństwo czyli zakupić żarówki renomowanych producentów. Oświetlenie pojazdu z pewnością będzie bardziej przyjazne w użytkowaniu zachowując racjonalną żywotność.

  • Dbaj o czystość reflektorów. Jeśli pogoda jest brzydka i szyba poza polem pracy wycieraczek jest brudna, to możesz mieć pewność że reflektory wyglądają podobnie. Już po półgodzinnej jeździe w warunkach dużego zanieczyszczenia drogi lampy ulegają zabrudzeniu aż w 60 procentach. Nieczystości zasychające na lampach pochłaniają dużą ilość światła dlatego ich zasięg zmniejsza się nawet o kilkanaście metrów. Okresowo warto przyjrzeć się tylnym światłom sprawdzając czy lampy nie są zakurzone od wewnątrz. Jeśli wykryjemy wewnętrzne zanieczyszczenia a klosz można rozkręcić to powinniśmy oczyścić go z brudnej warstwy. Część samochodów wyposażona jest w klosze z tworzyw sztucznych, dlatego należy być uważnym by ich nie porysować. Najlepiej użyć w tym celu wilgotnej i miękkiej szmatki, pamiętając żeby nie czyścić powłoki na sucho (wycierając kurz).

  • Bądź gotów na awarię. Zawsze powinieneś mieć ze sobą zapasowe żarówki. W zestawie najlepiej mieć dokładnie takie same, jakie są zamontowane w reflektorach. Ponadto w niektórych krajach za brak zestawu zapasowych żarówek może grozić mandat. Dlatego przed wyjazdem w dalszą podróż należy sprawdzić oświetlenie pojazdu i działanie wszystkich żarówek.

  • Zwracaj uwagę na detale. Źródłem światła jest żarówka, jednak warto zadbać o całą instalację elektryczną wolną od przepięć. Należy nadmienić że pięcioprocentowy wzrost napięcia może spowodować skrócenie trwałości żarówek nawet o połowę. Wyposażając starsze auto w stabilizator możemy ustrzec go przed skokami napięcia. Nie zaszkodzą dodatkowe procedury podczas rozruchu czyli włączanie świateł z kilkusekundowym opóźnieniem po uruchomieniu silnika lub ich wyłączanie przed zgaszeniem jednostki.

  • Dopuszczone do użytku. Należy wybierać tylko takie źródła światła, które mają homologację. Badania pokazują że jedynie połowa kierowców sprawdza czy kupowany produkt jest dopuszczony do użytku. Do tego aż 92%. badanych nie wie jakim symbolem oznacza się homologację. Jest to litera E oraz liczba określająca kraj dopuszczający dany produkt do użytkowania. Np. cyfra 1 to Niemcy, a liczba 20 – Polska.

  • Zgodne z prawem. Choć w sklepach można znaleźć np. żarówki H4 o mocy 100/90 W, nie można ich używać w samochodzie poruszającym się po drogach publicznych. Normy określają zarówno dopuszczalną moc poszczególnych źródeł światła (dla typu H4 jest to 60/55 W, dla H7 – 55 W), jak również maksymalną temperaturę barwową. Żarówki halogenowe mogą generować światło o temperaturze 4200 K (lampy ksenonowe – 5000 K). Żarówki o większej niż dopuszczalna mocy nie tylko oślepiają innych użytkowników drogi, lecz także mogą uszkodzić reflektor ze względu na znacznie wyższą temperaturę pracy. Zabronione i niebezpieczne jest stosowanie wkładów ksenonowych w miejscu żarówek halogenowych. Świecą wtedy nieprawidłowo gdyż łuk w lampie ksenonowej jest położony w zupełnie innym miejscu niż skrętka żarówki.

Treningi i szkolenia bezpiecznej jazdy

Polski Event organizuje nocne treningi i szkolenia na obiektach zamkniętych, podczas których można doświadczyć problemu w prowadzeniu pojazdu przy nieprawidłowym oświetleniu. Szkolenia i eventy związane z bezpieczną jazdą są specjalnością firmy. Akademia Polski Event posiada innowacyjne programy szkoleniowe które są inspiracją do wprowadzania zmian w technice jazdy. Wykwalifikowana kadra, system szkolenia zaczerpnięty z zagranicznych ośrodków oraz nowoczesna i mobilna infrastruktura pozwala na realizację szkoleń na najwyższym światowym poziomie. Mobilna płyta poślizgowa pozwala na trening jazdy w warunkach specjalnych w miejscu wskazanym przez klienta. Symulator dachowania daje wyobrażenie kontrolowanego wypadku w pod okiem instruktorów. Refleksomierz czyli najnowszy wynalazek firmy sprzedawany pod nazwą SimFlex. Jest to urządzenie które pozwala sprawdzić kierowcy jego rzeczywisty czas reakcji na bodziec.