Poduszka powietrzna

poduszka powietrzna

Czy poduszka samochodowa rzeczywiście jest bezpieczna?

Poduszki powietrzne otwierają się automatycznie w chwili zderzenia. Ich zadaniem jest zamortyzowanie uderzenia ciała o elementy kabiny pojazdu. W razie wypadku, w połączeniu z pasami bezpieczeństwa są podstawowym urządzeniem poprawiającym bezpieczeństwo osób podróżujących. Poduszka powietrzna to specjalnie ukształtowany worek napełniany gazem wystrzelanym pirotechniczne. Wybuch poduszki jest inicjowany czujnikami rozmieszczonymi w różnych miejscach pojazdu. Zadaniem czujników jest rozpoznanie siły i kierunku zderzenia, a w konsekwencji aktywacja odpowiednich ładunków. Poduszka otwiera się w kilka tysięcznych części sekundy po rozpoczęciu zderzenia! Uderzające w poduszkę ciało pasażera wypycha z niej gaz, który ucieka przez boczne otwory.

Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz. ze stałą przeszkodą np. drzewem, słupem czy stojącą ciężarówką, jest niemal zawsze śmiertelne dla osób znajdujących się w samochodzie. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa!

Zadanie poduszki powietrznej

Głównym zadaniem poduszek powietrznych jest wydłużenie czasu, w jakim ciało hamuje do zera lub przyspiesza (w przypadku uderzenia z boku). Im łagodniejsza krzywa przyspieszenia (deceleracji), tym mniejsze jest ryzyko poważnych uszkodzeń najważniejszych dla życia organów.

Pierwsze pojawiły się poduszki w kierownicy, chroniące głowę, klatkę piersiową i narządy wewnętrzne kierowcy. Odległość między klatką piersiową a kierownicą jest stosunkowo niewielka dlatego każde zmniejszenie impetu, z jakim brzuch, mostek i głowa zderzą się z twardą konstrukcją kierownicy jest absolutnie kluczowe. Jak wykazało badanie lekarzy z Wydziału Medycyny Ratunkowej University of New Mexico w USA, poduszki powietrzne zmniejszyły śmiertelność w zderzeniach czołowych aż o 63%.

Tak wysoka skuteczność tego rozwiązania spowodowała, że producenci samochodów zaczęli umieszczać dodatkowe airbagi, gdzie tylko się da. Dziś poduszki chronią już nie tylko głowę i klatkę piersiową kierowcy, ale i jego kolana, stopy oraz pasażera na przednim siedzeniu. Boczne poduszki i kurtyny powietrzne zmniejszają zaś ryzyko obrażeń w wyniku zderzenia z wewnętrznymi powierzchniami samochodu.

35 % – o tyle obecność poduszek bocznych i kurtyn chroniących głowę zmniejsza ryzyko śmierci po uderzeniu z boku.

32 % – o tyle zwiększa szanse przeżycia airbag, nawet jeśli nie zapiąłeś pasów. Dartmouth Hitchcock Medical Center

17 % – o tyle poduszki boczne zmniejszają ryzyko śmierci w wyniku obrażeń tułowia. NHTSA

14 % – o tyle poduszka przed pasażerem zmniejsza ryzyko śmierci. InsuranceInstitute for HighwaySafety 

Contrecoup

Przy prędkości 50 km/h na ciało i organy wewnętrzne działa siła ok. 20 G. Ważnym elementem jest głowa uczestnika wypadku, ponieważ urazy mózgu to przyczyna prawie połowy zgonów. Pamiętaj, do urazu mózgu dojść może również wtedy, kiedy na głowie nie ma żadnych śladów! Gdy samochód w ciągu sekundy zatrzymuje się, to samo dzieje się z twoją głową , jednak Twój mózg dalej pędzi i uderza płatami czołowymi o przednią część czaszki. Następnie odbija się od niej i zderza się z kośćmi potylicy i najczęściej tam powstaje krwiak.

To zaskakujące ulokowanie obrażeń mózgu po przeciwnej stronie od uderzenia (nawet z poduszką powietrzną) nazywane jest w medycynie contrecoup. Krwiak może się rozwijać nawet do 30 dni po urazie, dlatego jeśli po wypadku, nawet z pozoru drobnym, zaczyna Cię boleć głowa, masz nudności, zauważysz, że jedna źrenica jest powiększona albo tracisz przytomność – koniecznie udaj się do lekarza. Z uwagi na powagę sytuacji oraz podniesienie bezpieczeństwa klientów.

Symulator poduszki powietrznej

Polski Event organizuje pokazy wybuchu prawdziwej poduszki powietrznej. Symulator poduszki powietrznej to mobilne urządzenie które aktywuje wystrzał airbag’a. Pokazy bezpieczeństwa drogowego warto urozmaicić o alkogogle oraz miasteczko drogowe.

10-50 milisekund – czas otwarcia poduszek wynosi od 10 do 50 milisekund (czołowe otwierają się wolniej)

320 km/h – z taką prędkością są wystrzeliwane poduszki powietrzne

600 kg – taki nacisk na ciało kierowcy w sytuacji krytycznej wytwarza pas bezpieczeństwa

736 N – z taką siłą człowiek o masie 75 kg naciska na fotel podczas jazdy autem ze stałą prędkością

22 100 N – przy opóźnieniu podczas zderzenia wynoszącym 30g z taką siłą kierowca oddziałuje na pasy

Osoby zawdzięczające życie lub zdrowie poduszkom nie pamiętają momentu ich zadziałania. Mogą za to przejściowo ogłuchnąć, na skutek uszkodzenia błon bębenkowych w uszach w wyniku wybuchu ładunku pirotechnicznego. Dodatkowo kierowcy mogą odnieść obrażenia kciuków, jeżeli w momencie wybuchu pojemnika z poduszką frontalną trzymali kurczowo kierownicę, obejmując ją kciukami od wewnątrz. Zaleca się trzymanie kciuków płasko na kole kierownicy.

Szkolenie z wykorzystaniem poduszki powietrznej

Podczas kursów z doskonalenia techniki jazdy instruktorzy w Akademia Bezpiecznej Jazdy Polski Event, demonstrują wystrzał air bag. Taki pokaz umożliwia Symulator Wystrzału Poduszki Powietrznej, wykorzystywany również na wielu imprezach masowych do celów promowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Poduszki kolanowe, jeszcze niedawno spotykane w samochodach luksusowych, obecnie szerzej dostępne w samochodach poszczególnych segmentów. Poduszka kolanowa kierowcy jest umiejscowiona pod kolumną kierowniczą. Ma za zadanie chronić golenie kierującego przed zmiażdżeniem przez układ kierowniczy. Rolę poduszki chroniącej kolana pasażera przedniego fotela może również spełniać powiększona poduszka czołowa. Zadebiutowała w Toyocie Avensis w 2003 roku. 12 marca 1990 roku do historii przeszedł pierwszy wypadek, w którym brały udział dwa samochody i oba były wyposażone w poduszki powietrzne chroniące kierowców przed przykrymi konsekwencjami.

Dodatkowa poduszka powietrzna

Poduszka powietrzna czołowe lub poduszka powietrzna kolanowa w dzisiejszych czasach są powszechnym standardem. Należy jednak pamiętać, że na pierwszym miejscu wśród systemów ratujących życie w samochodzie są pasy bezpieczeństwa.

Tylko w przypadku zapiętych pasów pozostałe systemy bezpieczeństwa,  (np. poduszki powietrzne) mogą zapewnić optymalną ochronę.  Zostały wymyślone jako system uzupełniający — informuje Jorg Ahlgrimm, kierownik ds. analiz wypadków drogowych w DEKRA. – Oferują one dodatkową ochronę w razie wystąpienia wypadku uzupełniając działanie pasów bezpieczeństwa. Nierozsądne jest myślenie, że z uwagi na bogate wyposażenie pojazdu w różne poduszki powietrzne nie ma potrzeby zapinania pasów bezpieczeństwa. W krytycznych sytuacjach może ono kosztować życie.

Powyższa teza sprawdza się podczas dachowania pojazdu. Tylko pas bezpieczeństwa może utrzymać kierowcę i pasażerów w fotelu. Firma Polski Event posiada symulator dachowania w którym można sprawdzić co dzieje z naszym ciałem i niezabezpieczonymi przedmiotami wewnątrz kabiny.

Poduszka powietrzna integralna z pasem bezpieczeństwa

Wyobrażenie, że w razie wypadku przy niewielkiej prędkości można podeprzeć się ramionami jest zdaniem eksperta błędne. Uderzenie przy prędkości zaledwie 14 km/h w stałą przeszkodę generuje siły odpowiadające ośmiokrotności masy ciała. „Żaden człowiek nie jest w stanie tego powstrzymać” — podkreśla JorgAhlgrimm. — Pasażer siedzący z tyłu i nie zapięty pasami bezpieczeństwa w razie zderzenia jest wyrzucany w sposób niekontrolowany i rani nie tylko siebie, ale też osobę siedzącą przed sobą. Aby uzyskać pełny zakres ochrony pas bezpieczeństwa musi zawsze ściśle przylegać do ciała. Instruktorzy techniki jazdy w ośrodku Polski Event, demonstrują zjawisko uderzenia czołowego przy prędkości 8 km/h. Symulator zderzenia bezwładnie rozpędza platformę na której przemieszcza się uczestnik po czym gwałtownie ją zatrzymuje, symulując wypadek przy tak niewielkiej prędkości. Urządzenie to pozwala dać wyobrażenie jak zachowuje się ciało podczas zdarzenia drogowego.