Zderzenie samochodu

zderzenie czołowe

Zderzenie samochodu z przeszkodą

Zderzenie samochodu ze stałą przeszkodą to nic innego jak uderzenie w betonowy mur czyli nieodkształcający się element. Uderzenie w taką przeszkodę z prędkości 80 km/h, odpowiada zrzuceniu samochodu z około 25 metrowego budynku! Jeśli prędkość podniesiemy do 100 km/h, odpowiednikiem będzie uderzenie o podłoże z wysokości prawie 40 metrowego wieżowca. Wielu kierowców błędnie interpretuje działanie praw fizyki uważając, że przyrost siły działającej na podróżujących podczas wypadku jest proporcjonalny do prędkości zderzenia. Niewielka różnica w prędkości powoduje znaczny przyrost energii kinetycznej, która zostaje rozproszona w trakcie zderzenia. Prędkość 80 km/h w niewielkim miejskim samochodzie może okazać się śmiertelna w trakcie wypadku. Nawet prawidłowo zapięty pas bezpieczeństwa i aktywne poduszki powietrzne, mogą nie pomóc przy uderzeniu w betonowy przepust drogowy.

Strefa zgniotu i jej wpływ na zderzenie

Strefa kontrolowanego zgniotu to część samochodu, która w razie zderzenia z przeszkodą lub innym pojazdem ulega zgnieceniu, przez co pochłania znaczną część energii. Wielu kierowców ocenia wzrokowo bezpieczeństwo danego samochodu który brał udział w wypadku. Zewnętrzne uszkodzenia widoczne gołym okiem pozwalają wyrobić własne zdanie. Porównując dwa rozbite pojazdy błędnie uważają, że ten który ma mniej uszkodzeń zewnętrznych jest bezpieczniejszy. Badania pokazały, że bezpieczniejszy pojazd może być bardziej zdeformowany pojazd. Wpływa na to strefa zgniotu mająca za zadanie wydłużyć czas zderzenia i pochłonąć możliwie dużą ilość nagromadzonej energii. W efekcie na pasażerów i kierowcę będzie działała zmniejszona siła, a skutki wypadku będą mniej odczuwalne. Kabina pojazdu zwana jest przestrzenią przeżycia. Jeżeli siła deformująca pojazd nie dotrze do niej zatrzymując się na strefie zgniotu, podróżni mają zdecydowanie większe szanse na przeżycie wypadku.

Testy zderzeniowe i gwiazdki bezpieczeństwa

Testy zderzeniowe wykonywane przez niezależne organizacje badawcze mają za zadanie ocenić bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w trakcie zderzenia. W warunkach laboratoryjnych sprawdzana jest strefa zgniotu pojazdu oraz elementy bezpieczeństwa biernego. O bezpieczeństwie biernym możesz przeczytać w artykule pt: Bezpieczeństwo bierne. W trakcie testu rejestrowany jest zapis wideo zderzenia oraz sygnały z czujników zamontowanych na manekinach i samochodzie. Służą one szczegółowej analizie po wykonaniu badania. W europie przeprowadza badania niezależna organizacja Euro-NCAP podająca wyniki do opinii publicznej. Bezpieczeństwo danego samochodu na podstawie różnego rodzaju zderzeń jest oceniane w skali od 1 do 5 gwiazdek. Większa ilość gwiazdek oznacza lepsze bezpieczeństwo a szanse wyjścia cało ze zderzenia są większe.

Popularne crash testy odbywają się przy prędkościach względnie niskich. Zderzenie czołowe ze stałą przeszkodą sprawdza się przy zaledwie 64 km/h, uderzenie boczne 50 km/h oraz zderzenie bokiem samochodu ze słupem przy tylko 29 km/h. Oznacza to, że wszystkie wypadki powyżej w/w prędkości mogą być katastrofalne w skutkach. Nie bez przyczyny istnieją ograniczenia prędkości do których kierowcy mają obowiązek się stosować. Na drogach szybkiego ruchu wypadków statystycznie jest najmniej, jednak kiedy występują to często kończą się śmiertelnie. Mówi się że prędkość zabija co, potocznie jest prawdą i świetnym sloganem marketingowym działającym na wyobraźnię. Jednak z punktu widzenia fizyki śmiertelne dla kierowców jest nagłe wytracenie szybkości w chwili uderzenia.

Zderzak Łągiewki

To urządzenie polskiego konstruktora które powstało w 90 latach ubiegłego wieku. Prototypowe rozwiązanie miało zrewolucjonizować bezpieczeństwo podróżnych w transporcie drogowym. Można go określić jako amortyzator zderzenia pochłaniający część energii kinetycznej i przenoszonej na wirniki urządzenia. Podczas zderzenia zamiast zgniatania blachy i innych części miały uruchomić się wirniki absorbujące znaczną część siły.

Lucjan Łągiewka zademonstrował w badaniach przed szeroką publicznością, że urządzenie istotnie zmniejsza siły i energię w uderzonym obiekcie. Najgłośniejsze badanie odbyło się na maluchu czyli Fiacie 126p wyposażonym w specjalny zderzak Łągiewki. Zainicjowano uderzenie w stałą przeszkodę z prędkością ponad 40 km/h, po którym pojazd nie został w najmniejszym stopniu uszkodzony. Na domiar tego, samochód nie prowadził manekin tylko żywy człowiek (kierowca rajdowy), który nie miał zapiętych pasów bezpieczeństwa. Kierowca wyszedł z pojazdu jakby nim zaparkował i nie odniósł żadnych obrażeń ani potłuczeń! Urządzenie zostało zapomniane i do dzisiaj nie zostało wprowadzone do seryjnej produkcji. Czy koncernom motoryzacyjnym rzeczywiście zależało na wprowadzeniu urządzenia i poprawie bezpieczeństwa w transporcie? Odpowiedź na to pytanie zostawiam do indywidualnej oceny.

Szkolenia i symulatory

Firma Polski Event organizuje szkolenia oraz dni bezpieczeństwa, na których uświadamia kierowców i zwraca uwagę na powszechne błędy wynikające z rutyny lub zaniedbań. Eventy organizowane są dla wszystkich uczestników drogi bez względu na wiek i posiadane prawo jazdy.

Zderzenie z prędkością około 10 km/h jest bezpiecznym doświadczeniem dla dzieci i dorosłych. Wystarczy usiąść na specjalny symulator zderzeń, ustawić prawidłowo fotel i zapiąć pas bezpieczeństwa by sprawdzić zderzenie ze stałą przeszkodą. Przeciążenie daje do myślenia każdej osobie biorącej udział w badaniu, a świadomość niewielkiej prędkości wzbudza ogromne zaskoczenie.

Podczas safety day zwanego bezpieczny weekend lub dzień bezpieczeństwa instruktorzy prezentują symulację kontrolowanego dachowania. Doświadczenie realizowane jest w specjalnym samochodzie do tego przystosowanym. Symulator dachowania  posiada płynną regulację obrotów wokół własnej osi przez co może wywoływać różne przeciążenia. Test dachowania jest całkowicie bezpieczny dla podróżnych, których zadaniem jest poprawne przygotowanie do jazdy pod okiem instruktora techniki jazdy.

Dla osób szukających wrażeń oferujemy symulator przeciążeń emitujący najmocniejsze przeciążenia. Urządzenie jest wyposażone w dwa kubełkowe fotele i pięcio punktowe pasy bezpieczeństwa. Symulator wykonuje bardzo szybkie obroty we wszystkich możliwych płaszczyznach ruchu ze zmianą wektorów obrotu. Podczas korzystania z symulatora adrenalina i emocje gwarantowane.

Firma Polski Event zajmuje się promocją bezpieczeństwa wśród wszystkich uczestników drogi niezależnie od wieku. Łącząc zabawę z nauką oraz ciekawe doświadczenia drogowe wpływa i kształtuje postawy uczestników ruchu drogowego. Wspólne bezpieczeństwo to nasz priorytet.